ویژگی یاران امام زمان (عج)

ویژگی یاران امام زمان (عج)

مقدمه

بدیهی است که پیروزی حق بر باطل و ایجاد تحولات بنیادین، علاوه بر رهبری و مدیریت معصوم، کادر اجرایی بسیار کاردان و لایق و توانمندی لازم دارد تا بتوان چنین تحولی در سطح جهان ایجاد کرد و به تعبیر امام علی «پیروز کسی ست که یار و یاور داشته باشد.»

یاران حضرت مهدی (ع)

یاران امام زمان (ع) چند دسته اند:

دسته اول: یاران خاص و ستاد فرماندهی آن حضرت هستند که تعدادشان 313 نفر است و همانها هستند که قرآن کریم در آیه 8 سوره هود از آنان به عنوان «امت معدوده» یاد می کند.هرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه ظاهر می کند و بدون حضور اینان قیام مهدی (ع) شروع نمی شود.

دسته دوم: پس از جمع آمدن پرچمداران و ستاد فرماندهی به یاری ایشان می آیند طبق روایات 10 یا 12 هزار نفرند. وقتی این حلقه کامل شد، حرکت و قیام آغاز می شود.

دسته سوم: مؤمنانی هستند که پس از شروع قیام به آنان می پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده می شود.

 

1.ماهیت یاران خاص

تعداد یاران خاص 313 نفر به تعداد اصحاب بدر و اصحاب حضرت طالوت ذکر شده اند، هنگامی که حضرت قیام می کند به دور او گرد می آیند.خداوند این افراد را از دورترین شهرهای دنیا برای یاری حضرت گرد می آورد.آنان افرادی معمولی نیستند. بلکه مردانی الهی و نیروهایی زبده، لایق و اصحاب سر امام زمان (ع) هستند.

امام علی (ع) می فرماید: «گروهی از مردان الهی دور او گرد می آیند، دعوتش را بر پای می دارند و یاری اش می کنند. آنها وزیران او هستند که سنگینی مسائل کشوری را بر عهده می گیرند و او را در مسئولیت بزرگی که خداوند به عهده اش گذاشته، یاری می کنند»

- بر اساس بعضی روایات پنجاه نفر از این افراد را زنان تشکیل می دهند.

 

2. ماموریت یاران خاص

از جمله اموری که در شناسایی هر چه بیشتر ماهیت یاران خاص امام زمان (ع) به ما کمک می کند، بررسی روایاتی است که به تبیین ماموریت آنان در حکومت جهانی حضرت مهدی (ع ) پرداخته اند. برخی از این ماموریتها به قرار زیر هستند:

2.1.جنگ با ستمگران

اولین ماموریت یاران حضرت، جنگی تمام عیار با مستکبران عالم است که در آغاز انقلاب بزرگ حضرت، در راس همه کارهای قرار دارد. یاران خاص مهدی (ع) در این جنگ، در بعد اندیشه تئوریسینهای انقلاب و در بُعد عمل ، سربازانی شجاع و فداکار در رکاب امام زمان (ع) و گوش به فرمان آن حضرت هستند. وقتی حلقه یاران پس از 313 نفر کامل شد قیام شروع می شود و با ستمگران جهان در می افتند و آنان را قلع و قمع می کنند؛ به گونه ای که خدا خشنود شود.

امام جواد(ع ) می فرماید:آنگاه که عدد (مورد نظر یاران حضرت) یعنی ده هزار نفر کامل شد، به اذن خدای بزرگ قیام می کند و بی درنگ به کشتار دشمنان خدا (و دین خدا) دست می یازد، تا خدای بزرگ خشنود گردد.

خداوند به دست اینان طاغوتها و جبّاران را نابود می سازد و آنان را بر شرق و غرب عالم مسلّط می کند.

2.2. مبارزه با انحرافها، تحریفها و برداشتهای نادرست از دین

دومین ماموریت یاران خاص امام زمان (ع) در آغاز انقلاب، مبارزه کردن با انحرافها، تحریفها و برداشتهای نادرست از دین و مذهب است. عوامل اصلی این انحرافات سه دسته صاحبان زر(سرمایه داران و اشراف)، صاحبان زور(حکومتهای غیر اسلامی و به ظاهر اسلامی) و صاحبان تزویر(روحانیون وابسته و دنیاپرست و جیره خوار حکومتها و طبقات اشراف) هستند؛ در واقع صاحبان زر و زور تحریفها، برداشتها و تفسیرهای غلط را سفارش می دهند و صاحبان تزویر آن را اجرایی و عملیاتی می کنند.

امام صادق (ع ) می فرماید:«آزاری که قائم (ع) به هنگام قیام خویش، از جاهلان آخرالزمان می بیند، به مراتب سخت تر است از آن همه آزار که پیامبر(ص) از مردم جاهلیت دید.» راوی می گوید:این چگونه می شود؟ امام فرمود:«پیامبر به میان مردم آمد در حالی که آنها سنگ و صخره و چوب و تخته های تراشیده (بتهای چوبی) را می پرستیدند، ولی قائم ما که قیام کند مردمان همه از کتاب خدا برای او دلیل می آورند و آیه های قرآن را توجیه می کنند!» همچنین می فرماید:«امام قائم در جنگ خویش (با مخالفان) به دشواریهایی بر می خورد که پیامبر برخورد نکرد؛ زیرا پیامبر آمد و مردم بتهای سنگی و چوبهای تراشیده شده را می پرستیدند (و گرفتار تعالیم انحرافی نبودند)، لیکن قائم (در هنگام قیام خویش) با مردمی روبه رو می شود که رویاروی او می ایستند و آیه های کتاب خدا را در برابر او به نظر خود تاویل می کنند و در همین راستا با او به نبرد بر می خیزند!»

ماموریت یاران خاص حضرت در اینجا عبارت است از افشای خطوط انحرافی و جریانات فکری منحرف، پاسخگویی منطقی و مستدل، روشنگری و تبیین درست آموزهای دینی و نیز جنگیدن با کسانی که دست از افکار و اندیشه های نادرست خویش بر نمی دارند و حق خالص و اسلام ناب را نمی پذیرند.

یاران خاص مهدی (ع) در پرتو تعالیم امام خویش ، به شناختی دست می یابند که هیچ اشتباه و انحرافی در آن وجود ندارد. آنان راه و روش دین خدا و امام عظیم الشان خویش را به طور یکدست ، یکسان و منسجم برای توده های ناآگاه تبیین می کنند و به طور هماهنگ به نشر تعالیم ناب اسلامی می پردازند. اینان علاوه بر توانمندیهای مدیریتی قابل توجه ، در دین شناسی و مسائل مربوط به اسلام تخصص دارند و از فقیهان و اسلام شناسان راستین هستند.

امام صادق (ع ) می فرماید:«آن گروه که قائم هنگام قیام خویش با او کار می کنند، نجیبان، قاضیان، حاکمان شرع، فقیهان و دین شناسانی هستند که مسحه الهی یافته اند؛ به گونه ای که هیچ حکمی بر آنان اشتباه نمی شود.»

2.3.عمران و آبادی کشورها و برقراری عدالت

ماموریت دیگر یاران خاص این است که پس از اقتدار یافتن حضرت مهدی (ع)، مسئولیت اداره کشورها را از جانب ایشان بر عهده می گیرند و هر کدام عازم منطقه ای می شوند و پایه های مستحکم بنای رفیع حکومت جهانی مهدوی را بنا می نهند و به عمران و آبادی کشورها می پردازند و عدالت اسلامی را برقرار می سازند.

امام صادق (ع ) می فرماید:«حضرت مهدی (ع) یارانش را در همه شهرها می پراکند و به آنها دستور می دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند. حضرت، آنان را فرمانروایان کشورهای جهان می گرداند و به آنها فرمان می دهد که شهرها را آباد سازند»

 

3. ویژگیهای یاران خاص امام زمان (ع)

این ویژگیها را بر اساس روایات در سه محور کلی می توان مورد بررسی قرار داد.

3.1.ویژگیهای ظاهری

امام باقر(ع ) می فرماید:«یاران قائم همه جوان اند و پیرمرد در میان آنان نیست مگر مانند سرمه در چشم و نمک در غذا، و کم ترین چیز در غذا نان است.»

برخی از روایات نیز چنان که گذشت به جنسیت تعدادی از یاران خاص پرداخته و ذکر می کند پنجاه نفر زن همراه آنان است.

پاره ای دیگر از روایات به قدرت بدنی آنان پرداخته، می فرماید: همانا به یک نفر از آنان نیروی چهل مرد داده می شود و دل او از قطعه فولاد سخت تر می شود، اگر به کوههای آهن روی آورد آنها را قطعه قطعه می کند!

3.2. ویژگیهای نفسانی

روایات متعددی به تبیین ویژگیهای معنوی و نفسانی یاران خاص امام زمان (ع) پرداخته اند. خصوصیاتی مانند علم و معرفت، ایمان، خشیت الهی، طهارت و تقوا، زهد، بینش و بصیرت، عبادت و بندگی، توجه به خدا، دعا و ذکر و نیایش و استغفار، شب زنده داری، شرح صدر، صبر و شکیب و غیر اینها برخی از خصلتهای معنوی و نفسانی یاران خاص حضرت مهدی هستند که در روایات به آنان اشاره شده است و ما در اینجا به ذکر بعضی از آنها بسنده می کنیم.

ایمان: در نظام حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) عنصری که بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد و می تواند مثل کلیدی قفلهای بسته را در همه موارد و مسایل باز کند، عبارت است از ایمانی عمیق و استوار که هم همت را بر می انگیزد، هم بازوان و گامها را محکم می کند و هم دلها را استحکام می بخشد؛ به گونه ای که حوادث دنیا نمی تواند هیچ تزلزلی در آنها ایجاد کند. دلهای کارگزاران حکومت مهدوی(ع) با چنین ایمانی استوار مستحکم است. آن حضرت، مؤمن ترین افراد را برای حکومت جهانیش برگزیده است.

گاهی از این ویژگی در روایات به صراحت یاد شده و به عنوان مؤمنان حقیقی مورد ستایش ‍ قرار گرفته است. بر این اساس یاران خاص حضرت از تمام اوصافی که در قرآن کریم برای «مؤمنان حقیقی» بیان شده، برخوردار خواهند بود.

گاهی از آنان به عنوان موحّدان واقعی یاد شده است که به توحید ناب دست یافته اند.

گاهی نیز در قالب تشبیه و مانند آن از این ویژگی یاد شده است مانند این گفتار امام صادق (ع) که می فرماید:آن (گنجینه ها) مردانی هستند که دلهایشان مانند پاره های آهن است ، هیچ گونه تردیدی در آنها راه ندارد، در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکم ترند.

بدیهی است که همین قوت ایمان است که در میدان عمل، قدرت مدیریت و فرماندهی را پدید می آورد؛ ایمان به خدا، ایمان به راه، هدف و آرمان حاکمیت جهانی توحید و عدالت، احساس ‍ فداکاری در راه هدف و خویشتن را جزو حزب اللّه و جنداللّه دانستن ؛ اینهاست که گروهی اندک را در صحنه مبارزه با کفر و استکبار جهانی پیروز می کند ((کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِاِذْنِ اللّهِ)).

طهارت و تقوا: یک رکن مدیریت ایده آل، حفظ طهارت و تقوا، پاکیزگی در عمل و اجتناب از هر گونه اختلاط با اهداف غیر مشروع یا اهداف غیر مقبول و غیر اخلاقی است . مدیر خوب ، مدیری است که هر کاری را بر عهده می گیرد، آن را با رعایت اصول اخلاقی صحیح انجام دهد.

یاران خاص مهدی (ع ) به جهت برخورداری از طینتی پاک و طهارت و تقوایی ستودنی از انواع فسادی که حکومتها دچار آن می شوند، مبرّا هستند. فساد مالی ، فساد کاری ، قرارهای نامشروع و ناموجه در زمینه های مسایل کاری ، جاذبه های دنیایی دل آنان را نمی لرزاند و تاءثیری در آنان ندارد. آنها بر اصول خود پای بندند و پای خود را از مسیری که برایشان ترسیم شده ، ذرّه ای کج نمی گذارند.

امام حسن عسکری(ع) این ویژگی یاران خاص مهدی(ع) را این گونه بیان می کند:خداوند آنها را با پاکی نطفه و پاکیزگی سرشت، پاک و پاکیزه نموده است، دلهایشان از آلودگی نفاق پیراسته، قلبهایشان از تیرگی اختلاف پاکیزه ، روح و روانشان برای پذیرش احکام دین آماده ... به آیین حق گرویده و در راه اهل حق گام سپرده اند.

آنان با امام خود پیمان می بندند که از محارم الهی و آلودگیهای دنیایی چشم بپوشند. بنابراین ، یاران خاص حضرت با پاک سیرتی خود در مسیر پاکی و تقوا گام بر می دارند. و حکومت جهانی مهدی (ع) مانند بعضی کشورهای اسلامی نخواهد بود که رهبران و مسئولان آنها، فسق و فجور کنند و محرمات کبیره را عملا انجام دهند، شرب خمر و تجاوز و تعدی از حدود الهی کنند و به انواع مفاسد و آلودگیها گرفتار شوند. چنانکه امروزه مشاهده می شود هر از چند گاهی طبل رسوایی برخی از سران ممالک در عرصه جهانی نواخته می شود.

علم و معرفت: بدیهی است که کابینه مهدی (ع) برای اداره حکومت جهانی اش از تمام آنچه لازمه مدیریت ایده آل است ، برخوردارند. از جمله شاخصه های مهم در این عرصه علم و دانش است. آنچه در بعضی روایات ذکر شد که هر کدام از آنان قوت و توان چهل تن را دارد، علاوه بر توان جسمانی ، توان اداره و تدبیر امور را نیز شامل می شود که علم و آگاهی لازمه آن است.

یاران خاص حضرت مهدی (ع) در حوزه مسئولیتی خویش مدیریت علمی خواهندکرد. با مدیریت غیر علمی نمی توان جهان را اداره کرد. جالب این است که مدیریت علمی آنان بر اساس ‍ موازین اسلامی و منطبق بر کتاب و سنّت است. چنانکه امیر مؤ منان (ع) فرمود:ای مردم! سزاوارترین کس در امر حکومت و مدیریت ، قوی ترین آنان و آگاه ترین آنها به امر خدا در آن است.

آنان از نظر علمی در بالاترین درجه قرار دارند و از جام حکمت الهی و معرفت دینی به طور شایسته سیراب گشته اند. همان حضرت مراتب فضل و کمال علمی آنان را چنین توصیف می کند:پس در آن فتنه ها (آخرالزمان) گروهی صیقلی می شوند مانند صیقل یافتن شمشیر به دست آهنگر، دیده های آنان به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گوشهایشان جا گرفته شود. در شب جام حکمت را به آنها بنوشانند. بعد از آنکه در بامداد هم نوشیده باشند.

معرفت الهی: یاران خاص حضرت علاوه بر توانمندی های مدیریتی، اهل سیر و سلوک معنوی هستند و از مراتب بالای معرفت الهی برخوردارند. به این ویژگی با تعبیرهای مختلفی در روایات اشاره شده است.

امام باقر و صادق (ع) از امام علی (ع ) در توصیف آنان می فرمایند:مردانی که خدا را به حقّ شناخته اند، آنها یاوران حضرت مهدی (ع ) در آخرالزمان هستند.

از برخی روایات می توان استفاده کرد، که آنان در اثر عرفان عملی به مراتبی رسیده اند که قدرت تصرف در عالم دارند. به عنوان نمونه امام رضا(ع) می فرماید:شیعیان او از اطراف و اکناف جهان به سوی او می شتابند و زمین زیر پای آنها طی می شود، تا به محضر او رسیده بیعت نمایند.

در روایتی دیگر می خوانیم: آنها در شرق و غرب جهان در محراب و یا رختخواب خود هستند، بانگ امام را می شنوند. همین یک بار صدا به گوش همه آنها می رسد و همگی به سوی او می شتابند، چیزی نمی گذرد مگر به مقدار یک چشم به هم زدن که همگی در نزد او گرد می آیند.

معنویت: پشتوانه انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع)، معنویت است. مهدی (ع) در مورد یاران خود روی قدرت معنوی و اراده ناشی از ایمان و انسانیت ، تکیه می کند و به آن اهمیت می دهد. از این رو، در هر موقعیتی آنان را به تعبّد و تضرع سفارش می کند، تا هدف را فراموش و مقصد را گم نکنند و پیروزیهای پیاپی ، آنان را به غفلت و غرور دچار نسازد. همواره پیروزی را از جانب خدا ببینند و مناجات و نماز را کلید نصرت او بدانند. امام باقر(ع) می فرماید:چون حضرت مهدی (ع ) بر فراز نجف برآید به یارانش خطاب می کند: امشب را به عبادت به روز آورید. آنان برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به سحر می رسانند و به درگاه خدا تضرّع می کنند.

عبادت و بندگی: نماز و روزه ، ذکر خدا، تلاوت قرآن ، شب زنده داری ، تضرّع و راز و نیاز با خدا، ارتباط دلها با خدای متعال ، خدا را هدف قرار دادن ، فریب ظواهر را نخوردن ، دلبستگی پیدا نکردن به زر و زیور و زخارف دنیا و اموری دیگر از این قبیل معرّف معنویت و بنیه معنوی یک انسان و یا مجموعه ای از انسانها هستند و یاران خاص مهدی (ع ) از همه جهات یاد شده برخوردارند.

امام جواد(ع ) از پدران بزرگوارش عبودیت و بندگی آنان را این گونه توصیف می کند:آنان سلحشورانی هستند که در اطاعت خدا بسیار سخت کوش اند.

امام صادق (ع ) شب زنده داری و تضرّع آنان به درگاه خداوند را این گونه توصیف می کند:آنان مردانی هستند که شبها نمی خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گوش ‍ می رسد. شبها را با شب زنده داری سپری می کنند.

بصیرت: یاران مهدی (ع) از شمّ سیاسی فوق العاده بالا، آگاهی به زمان و مکان ، تحلیل سیاسی از مسایل جهانی و در یک کلمه از بصیرت و روشن بینی قابل توجهی برخوردارند.

یاران مهدی (ع) شمشیرها را در راه حق آختند و بصیرتی را که در کار دین داشتند آشکار کردند. طاعت پروردگارشان را پذیرفتند و فرمان واعظ خود را شنیدند.

دارای قدرت روحی و صبر و شکیب : جنگ با مستکبران عالم و در افتادن با کفر و شرک و نفاق تحمّلی بسیار بالا می خواهد. باید کسانی باشند که از زیر بار مشکلات ناشی از آن خم به ابرو نیاورند.

یاران خاص حضرت دلی دریایی دارند، امواج متلاطم شداید و سختیها دل آنان را نمی لرزاند «قُلُوبُهم کَزُبُرِ الْحَدید». آنان بر هر مشکلی که می تازند آن را رام خود می سازند. اگر به کوهها هجوم برند آنها را از پای در می آورند «لَوْ حَمَلُوا عَلی الجِبالِ لاََذَلُّوها».آنان گروهی هستند که با صبر و شکیب خود بر خدا منّت نمی نهند «قَوْمٌ لَمْ یَمُنُّوا عَلَی اللّهِ بِالصَّبْرِ...»

روحیه شهادت طلبی: یاران حضرت مهدی (ع) شیفته لقای الهی و عاشق شهادت اند وآرزومی کنند که در راه خدا به شهادت برسند.

موارد یاد شده برخی از ویژگیهای نفسانی و معنوی یاران خاص حضرت بود که ذکر شد

3.3.ویژگیهای عملی و رفتاری

سادگی ،ساده زیستی و بی پیرایگی :یاران مهدی (عج) جلال و جبروت و حشمت ظاهری ندارند. با دبدبه و کبکبه ظاهری و تشریفات چشم پرکن نیستند. از این رو، در میان زمینیان ناشناخته اند. ولی آوازه آنان به جمع ملکوتیان رسیده است.

امیر مؤ منان در وصف آنها می فرماید:گروهی با کافران به نبرد می پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند، در آسمان معروف و در زمین ناشناخته اند.

جدیّت در کار و تلاش روزانه :یاران مهدی (عج ) به تعبیر شهید بهشتی شیفتگان خدمت اند نه تشنگان قدرت . آنان برای کار در حکومت جهانی مهدی موعود(عج ) و تحقق بخشیدن به منویّات امام زمانشان سر از پا نمی شناسند و آرام و قرار ندارند.یاران مهدی (عج ) مردانی هستند که شبها نمی خوابند و یا به قدر اندک می خوابند ((رِجالٌ لا یَن امُونَ اللَّیْلَ...)). یک معنای این عبارت این است که شبها را به شب زنده داری می پردازند.آنها در مبارزه نیز همواره آماده و جدّی هستند و در این راه دست از سلاح بر نمی دارند تا خدا راضی شود ((لا یَکُفُّونَ سُیُوفَهُمْ حَتّی یَرْضَی اللّهُ عَزَّوَجَلَّ))

ولایتمداری :یاران حضرت به امامشان عشق می ورزند و دلهای آنان از محبت مهدی (عج ) لبریز است . ولایتمدرای آنان علاوه بر عشق و دلدادگی در برابر امام زمان (عج )، در اطاعت از فرامین ایشان عینیت می یابد. آنان بازوان پرتوان مهدی (عج ) و در برابر او سلم محض و مطیع محض هستند. تمام تلاش آنها همین است که فرامین امامشان را اجرا کنند ((مُجِدُّونَ فُی طاعَةِ اللّهِ وَ طاعَتِهِ .))

انضباط و روحیه تشکیلاتی :ستاد فرماندهی حکومت جهانی مهدی (عج ) از انضباطی آهنین ، نظمی منطقی و روحیه تشکیلاتی برخوردارند.

امام علی (ع ) این ویژگی آنان را این گونه ستوده است :

گویا آنان را می نگرم که هیاءتی یکسان و قد و قامت برابر دارند، جمال و برازندگی و لباس آنان نیز مثل هم است ((کَاَنّی اَنْظُرُ اِلَیْهِمَ و الزِّیُّ واحِدٌ وَ الْقَدُّ واحِدٌ وَ الْجَمالُ واحِدٌ وَ اللِّباسُ واحِدٌ.))

اتحاد و انسجام و برادری :یاران خاص حضرت برگزیدگانی اند که خداوند قلوب آنها را به یکدیگر گره زده است ((یؤَلِّفُ اللّهُ بیْنَهُمْ ...)) یُؤَلِّفُ اللّهُ قُلُوبَهُمْ )). روح برادری ، اعتماد، همدلی و یکرنگی بر آنان حاکم است .خیرخواه یکدیگرند، نسبت به هم مواسات دارندوهیچ گونه اختلاف و نزاعی میان آنان در نمی گیرد و...

روحیه حماسی و سلحشوری :یاران مهدی (عج) در شجاعت و دلیری و نترسی بی نظیرند. روحیه ای حماسی و سلحشوری دارند ((هُمْ کَرّارُونَ...)) آنان گروهی هستند که بر اساس حق همواره با دشمنان دین خدا پیکار می کنند و پیروزی را به ارمغان می آورند.

برای درهم کوبیدن ظلم و استکبار و با شعار انتقام گیری از خون امام حسین (ع) به راه می افتند. ابهت و آوازه آنها جلوتر از خودشان حرکت می کند و در دل دشمنان اسلام رعب می افکند. رعب و وحشت آنها یک ماه جلوتر از خودشان پیش می رود و خداوند به وسیله آنها امام زمان (عج) را یاری می کند.((شِعارُهُمْ: یا لَثاراتِ الْحُسَیْنِ! یَسیرُ الرُّعْبَ اَمامَهُمْ مَسیرَةَ شَهْرٍ... بَهَمْ یَنْصُرُ اللّهُ اِمامَ الْحَقِّ)) ( بحارالانوار، ج 52، ص 308 )

عدالت پیشگی و دادگری :امام کاظم (ع ) در تفسیر آیه شریفه «یُحْیی الارْضَ بَعْدَ مَوْتِها» فرمود:نه اینکه خداوند زمین را با باران زنده کند، بلکه مردانی را بر می انگیزد تا عدالت را زنده کنند و زمین در پرتو آن عدالت زنده می شود.

اگر یاران مهدی (عج) خود عادل نباشند چگونه خواهند توانست عدالت را در جهان برقرار کنند.

ذات نایافته از هستی بخش / کی تواند که شود هستی بخش

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت

 


کد +1 گوگل


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , مهدویت , ,
:: برچسب‌ها: مهدویت , امام مهدی , امام زمان , یاران امام زمان , ویژگی یاران امام زمان , مأموریت یاران امام زمان , ویژگیهای یاران خاص امام زمان , یاران حضرت مهدی چه کسانی هستند , آخرازمان و ظهور , ماهیت یاران امام زمان , 313 ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : م.م.سلمانی
تاریخ : شنبه 17 بهمن 1394
مطالب مرتبط با این پست